سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 709839

  بازدید امروز : 177

  بازدید دیروز : 180

تکلیف الهی

 
دانش به فراوانی آموختن نیست، بلکه نوری است که در دل آنکه خدا هدایتش را بخواهد، می تابد . پس هرگاه در پی دانش بودی، ابتدا جوهره بندگی را در جانت بجوی و با به کار بستن دانش آن را به دست آور و فهم را از خدا بطلب تا به تو بفهماند . [امام صادق علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 91/8/4::: ساعت 10:33 صبح

مدتی است شبکه مستند، مجموعه ای را تحت عنوان "تاریخچه شهرآورد" پخش می کند. یک روز در حال تماشای این تاریخچه درخشان بودم که افاضات سردبیر کیهان ورزشی توجه مرا به خود جلب کرد. ایشان می فرمودند(قریب به مضمون): "اصلاً خود این بازی پرسپولیس و استقلال برای کشور ما سرمایه است و ما باید این سرمایه را حفظ کنیم." !

راستش را بخواهید اولین بار که من به اهمیت این سرمایه گرانسنگ پی بردم و آثار و برکات آن را مشاهده کردم، 30 دی ماه سال 1373 بود. در این مسابقه بود که پشت اخلاق ورزشی در فوتبال برای همیشه به خاک که چه عرض کنم، به لجن و پاتلاق سقوط و انحطاط افتاد و از آن زمان، روز به روز بیشتر به قعر این باتلاق فرو می رود.

یا به عبارتی دیگر، از آن روز اخلاق ورزشی در فوتبال مرد و ما از آن زمان تا به حال مشغول تشییع جنازه آن هستیم و حیفمان می آید غسلش دهیم و خاکش کنیم تا برای همیشه ملّت را از بوی گند و تعفّن آزار دهنده اش نجات دهیم.

در این میان اظهارات مدیر عامل باشگاه پرسپولیس(راستی اسم باشگاه پیروزی بود، چه شد همه یادشان رفت نام آن تغییر کرده؟!) در جشن نیمه شعبان جالب توجه است. ایشان وعده دادند تا سه سال دیگر یک تیم با اخلاق، ارزشی و متدیّن تحویل جامعه دهند. ببینیم و تعریف کنیم. بنابراین نیمه شعبان سال 1394 همه منتظریم آثار و برکات مدیریت ایشان را بر این تیم ببینیم.

و اما سرمایه. این دو کلیپ کوتاه را ببینید و خودتان قضاوت کنید کدام سرمایه است. صحنه های کتک کاری فوتبالیست ها با داوران، حریفان مقابل، تماشاچیان و خبرنگاران، فحاشی تماشاگران و آسیب رساندن به وسائل نقلیه عمومی و صندلی های ورزشگاه پس از هر بازی، بی احترامی و توهین و متلک پرانی بزرگان فوتبال در مصاحبه ها و گفتگوها آن هم در رسانه ملی، خالی کردن شعور و آبیاری کردن چمن کنار مستطیل سبز و هزاران صحنه سرمایه سوز دیگر برای فرهنگ و تمدّن این کشور که همه آن ها در این کلیپ کوتاه نیامده: کلیپ وحشی گری در فوتبال

و یا صحنه های حضور هوشمندانه مردم با بصیرت در تجمّعات ملی و مذهبی و استقبال از رهبر فرزانه شان که باعث خنثی شدن نقشه های شوم دشمنان و دفع شرّ آن ها و تحکیم وحدت ملی و انسجام اسلامی می شود. صحنه های پرشور، حماسی، اشک های شوق به دور از ریا و تملّق که به قول مقام معظم رهبری در شمار نادرترین و زیباترین پدیده ها در باب پیوند میان مردم و مسؤولان است. پدیده هایی که اگر فقط یک بار برای یکی از سران کشورهای اروپایی و آمریکایی اتفاق بیفتد، تا سال ها روی آن مانور می دهند و درباره اش فیلم ها می سازند: کلیپ سر منزل عشق


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 91/8/1::: ساعت 9:42 عصر

پاسخ پیامک های تخریبی(12)


9 مهر یکی از دوستان سبز با ارسال پیامکی روز جهانی ناشنوایان را به تمامی دولتمردان و مسؤولین تبریک گفته بود که من هم تصمیم گرفتم مناسبت های مختلف بعدی را خدمت تمامی دوستان اصلاح طلب و اهالی فرقه سبز تبریک عرض کنم:

16 مهر، روز جهانی کودک بر تمام اصلاح طلبان ساده دلی که به گرگ ها دل بسته اند و اعتماد می کنند، مبارک باد!

17 مهر، روز جهانی تخم مرغ بر تمامی نطفه های از تخم درنیامده فتنه انتخابات 92 مبارک باد!

18 مهر، روز جهانی بهداشت روان با شعار " افسردگی، یک بحران جهانی" بر تمام فتنه گران افسرده و ناکام در کودتای مخملی مبارک باد!

24 مهر، روز جهانی نابینایان بر تمامی احزاب و فرقه هایی که خواست ملّت را نمی بینند و چشم بسته در پی خواست دشمنان هستند، مبارک باد!

25 مهر، روز جهانی غذا بر تمامی ریزه خواران سفره عموسام و بی بی سی مبارک باد!

26 مهر، روز تربیت بدنی و ورزش بر تمامی جنبش های کودتاگر بی رمق و از جنب و جوش افتاده مبارک باد!

... بازم بگم؟ بگم؟!



 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 91/7/27::: ساعت 3:5 عصر

خدا را شکر که امروز در عصری زندگی می کنیم که خون شهدا خیلی زود ثمر می دهد و هر که پا روی خون شهدا می گذارد خیلی زود زمین می خورد.

اگر 25 سال قبل زائران خانه خدا را به جرم اعلام انزجار از آمریکا و اسرائیل در سرزمین وحی به خاک و خون کشیدند، امروز به برکت خون شهدای جمعه خونین مکه نه تنها بیداری اسلامی در منطقه رقم خورده است بلکه فریاد برائت از  سران شرک و کفر حتی از قلب اروپا و آمریکا نیز به گوش می رسد.

و چقدر کوردل و کوته فکرند منافقینی که گمان می کنند بیداری اسلامی، نشأت گرفته از 4 تا سطل زباله آتش زدن در معدودی از خیابان های تهران و شعارهای جفنگشان است!

و چقدر خطاکار و غافلند کسانی که بیداری اسلامی نشأت گرفته از خون شهدا را بهار عربی و بیداری انسانی و ... می نامند.

اطلاعیه


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 91/7/15::: ساعت 3:40 عصر

شهردار تهران چندی قبل گفته بود که ما فقط متولی جاده و آسفالت مردم نیستیم بلکه متولی تربیت مردم نیز هستیم؛ و وقتی می بینیم علی رغم دهه 70 که شهرداری تهران در صدد محو نام و یاد شهدا از سطح شهر بود، بنرهایی با تصاویر زیبای سرداران شهید در سرتاسر شهر برافراشته می شود باور می کنیم که واقعاً شهردار تهران دغدغه ترویج ارزش ها و ارائه الگوهای تربیتی به جوانان شهر را دارد.

اما طبق معمول هر وقت می خواهم به آقای قالیباف و اقداماتش خوشبین و امیدوار شوم بلافاصله ضدحال می خورم.

چقدر خوشحال شدم وقتی دیدم شهرداری تهران بنرهایی از تصویر شهید همت را در برخی نقاط شهر نصب کرده است با این جمله از وصیت نامه آن سردار شهید که " ... به جوانان بگویید بپاخیزید، اسلام را و خود را دریابید"؛ اما خوشحالی ام دیری نپایید وقتی با خبر شدم شهرداری منطقه 21 تهران قصد دارد مجسمه یکی از پولبالیست های میلیاردر را تحت عنوان اسطوره فوتبال در یکی از ورزشگاه های در دست احداث در غرب تهران(وردآور) نصب کند! +

عجب ابتکار جالبی و عجب سوژه مناسبی! خودتان را مسخره کرده اید یا مردمی را که مدعی تربیت آن ها هستید؟!

جوان به پاخواسته ای که اسلام را و خود را دریافته کجا آدم های بی اخلاق مغلوب هوای نفس و برده تعلّقات دنیا را اسطوره خوی می پندارد؟!

به این رنگین نامه تبلیغاتی نگاه کنید و از روی شهید همّت خجالت بکشید:

صفحه ای از یک رنگین نامه تبلیغاتی در وصف یک فوتبالیست

نوشته از خصوصیت این بازیکن خونسردی و آرامش است! و لابد منظورش آن هنگامی است که در اعتراض به اخراج هم تیمی خود در مسابقات جام دانهیل ویتنام با مشت به سینه داور ژاپنی می زند و یا آن هنگام که در بازی با پرتغال(جام جهانی 2006) در اعتراض به تعویض خود، لگدش را نثار ساک پزشک تیم می کند! و یا ...

از محسنات دیگرش - که تیتر برجسته این رنگین نامه شده- این است که "او عاشق BMW است" و نمی تواند از اتومبیل BMW دل بکند و تنها یک سال که عضو باشگاه بایرمونیخ بوده به دلیل قرارداد این باشگاه با کمپانی audi مجبور بوده به جای BMW، audi سوار شود!

"أشجع النّاس من غلب هواه" کجا دغدغه مدعیان تربیت مردم و جوانان است که اینچنین قصد اسطوره سازی از یک روزه خوار ماه مبارک رمضان را دارند؟!

آیا به ذهن علیل یکی از این متولیان تربیت و مدعیان فرهنگ سازی خطور کرده که جهت تکریم شعائر دینی در برابر بی هنران لامذهبی که در داخل و خارج کشور با نامحرم دست می دهند و دیده بوسی می کنند، تندیسی از قهرمان پاراالمپیک، مهرداد کرم زاده بسازند و یا نشان ویژه ای به او بدهند که در سرزمین کفر حاضر نشد هنگام دریافت مدال طلا با عروس ملکه انگلیس دست بدهد؟!

مطمئن باشید اگر شونصد مجسمه هم از این به اصطلاح اسطوره فوتبالی در سرتاسر شهر بکارید، امکان ندارد 40-30 سال بعد مرگش همچون مرحوم تختی کسی دسته گل نثارش کند و برایش مراسم یادبود بگیرد مگر اینکه همچون اسطوره های واقعی بپاخیزد، اسلام را و خود را دریابد.

--------------------------------------------
یاددشت مرتبط: بیماری روانی شهید همت!

این یادداشت تحت عنوان "او عاشق BMW است!" به فهرست نوشته های برگزیده در مجله پارسی نامه افزوده شده است.


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 91/6/31::: ساعت 9:39 عصر

در خبرها آمده بود که آقای جاسبی، رییس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی به پیشنهاد علی لاریجانی و به حکم محمود احمدی نژاد به عضویت شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در آمده است.

حالا اگر از تخلفات و اتهامات مطرح شده(نظیر بدهی میلیاردی دانشگاه آزاد، تخلفات مربوط به واحد آکسفورد، مدرک فروشی، کمک های خلاف قوانین به برخی مراکز و ...) بگذریم، سؤال اینجاست که اصولاً ایشان چه فهمی از اسلامی شدن دانشگاه ها دارند؟

مورخ 1380/6/12 در جلسه دیدار گروهی از مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی تهران با مقام معظم رهبری گزارش می شود که ما در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها فلان تعداد کانون قرآن و عترت در دانشگاه ها ایجاد کردیم، فلان تعداد مسابقات قرآنی برگزار کردیم و ...

اما پس از ارائه این گزارش، مقام معظم رهبری دو نگرانی درباره دانشگاه آزاد اسلامی مطرح می کنند که باید پرسید آقای جاسبی در طول بیش از یک ده پس آن جلسه چه اقداماتی را برای رفع نگرانی های معظم له در دانشگاه تحت مدیریتش انجام داده است؟

مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند: "... من در مورد دو چیز نگرانی دارم که شما آقایان باید اینها را برطرف کنید. به آقای جاسبی هم مکرر اینها را گفته ام.

 یکی از آن دو چیز مسأله کیفیت علمی است. این آمارهایی که شما دادید، ممکن است همه آن ها درست باشد؛ منتها معنای درست بودن این آمارها لزوماً این نیست که دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با سرمایه گذاری اش محصول برداشت کرده است ... شما باید به این نکته توجه کنید که با سرمایه گذاری مادی و معنوی عظیمی که برای این کار شده و هنوز هم دارد می شود، آیا محصول آن متناسب است یا نه؟ ...

... نکته دوم، جنبه دینی و تدیّن جوان هاست. ما اسلامی شدن دانشگاه ها را مطرح کردیم ... یعنی اسلامی شدن دانشگاه از لحاظ جهتگیری و کارهای عمده باید مد نظر باشد. البته بحث قرآن و عترت که به آن اشاره شد، خوب است؛ نه اینکه کار کم ارزشی باشد؛ لیکن اسلامی شدن در کلاس درس و علم، در رفتار استاد، در رفتار دانشجو، در محیط، در برخوردها، در تربیت روحی جوان ها و در تلقین تدین به آن ها مهم است؛ ... دانشگاه باید طوری باشد که وقتی جوانی از آن خارج می شود، یک انسان متدین بیرون بیاید ... یعنی وقتی که دانشجو به اینجا وارد شد در هر سطحی از تدین بشد، هنگامی که خارج می شود از آن سطح بالاتر بیاید؛ این فقط با بودن دفتر نمایندگی و با نماز جماعت در مسجد با یک صدم دانشجو یا کمتر، یا با فلان مسابقات تأمین نمی شود؛ این با یک کار دسته جمعی میسر است ..."*.

--------------------------------------------------------------------------------------

* کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان- جلد هفتم - صفحات 17 الی 19 / متأسفانه در بخش آرشیو سال 1380 پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، متن سخنرانی این جلسه موجود نیست که لینک مشروح آن را برای مطالعه بیشتر علاقمندان قرار دهم.


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 91/6/23::: ساعت 11:35 عصر

رنجنامه های دهه 70 (1)تصویر شهید همت

اخیراً شهرداری تهران در گوشه و کنار شهر بنری از تصویر شهید همت به همراه جمله ای از وصیت نامه این سردار شهید نصب کرده است. یادم افتاد یک دوره ای در دهه 70 چقدر تلاش می کردیم این جمله از وصیت نامه شهید همت را در معرض دید جوانان قرار دهیم اما تریبونی نداشتیم جز تابلو اعلانات مدرسه و دانشگاه و معدود نمایشگاه هایی که بعضاً با کلی خون دل و حرص و جوش خوردن موفق می شدیم در گوشه و کنار شهر برپا کنیم.
ضمن اینکه خدا را شکر می کنم که جناب شهردار خیلی زود فهمید با پر کردن شهر از بنرهایی با تصاویر مشتی جوان ابله تحمیر شده فوتبال زده مورد خطاب همین جمله از وصیت نامه شهبد همت نمی توان رأی مردم را به دست آورد، لازم است به نسلی که آن دوران پر مرارت دهه 70 را به خاطر ندارد یادآوری کنم که این شرایط به سادگی به دست نیامده است. حتی نامگذاری بزرگراهی در تهران به نام شهید همت به سادگی امروز نبود."حسین بهزاد" ضمن مقاله ای در روزنامه کیهان آن ایام در آستانه سالگرد شهادت این سردار رشید اسلام -که إن شاءالله در فرصتی دیگر به آن خواهم پرداخت- می نویسد:"... اما وای به روزی که بنا شود اهالی شریف ساکن محله بخش خصوصی را دعوت به تحمل نامگذاری اسامی نامأنوسی از قبیل "حاج همت" و "حسین خرازی" بر چند صد متر از یک بزرگراه شمال شهر نمایند! محشری بر پا می شود که هنوز هم از یادها نرفته است!"

یادم افتاد نشریه ای در آن ایام در صفحه ای که مشکلات خوانندگان را درج می کرد و به آن ها مشاوره می داد تیتر زده بود:"به بیماری روانی مبتلا شده ام" و ذیل این عنوان طرحی از چهره شهید همت را چاپ کرده بود! در واکنش به این عمل موذیانه، جمعی از بسیجیان همسنگر حاج همت رنجنامه ای نوشتند که به بخش هایی از آن اشاره می کنم.رنجنامه همسنگران حاج همت

ابتدای رنجنامه با جملاتی از آخرین درد دل های حاج محمدابراهیم همت شش روز قبل از شهادت شروع می شود:"هر قدمی که در راه خدا و بندگان مستضعفش برداشتیم پرچسب بارانمان کردند. حالا هم روزی دست کم ده برچسب داریم دشت می کنیم. ولی بچه ها بدانید حاشا که بچه مسلمان میدان را خالی کند." سپس به خلاصه ای از زندگی ساده و مبارزات و مجاهدت های این شهید گرانقدر اشاره می شود و در ادامه خاطره ای از یک برادر آزاده آمده که چگونه در اسفند سال 62 بعثی ها با شنیدن خبر شهادت حاج
همت جشن و پایکوبی برپاکرده بودند و دم گرفته بودند که "إنکسر ظهرالخمینی"(کمر خمینی را شکستیم).

حاجی می گفت:"کربلا رفتن خون می خواهد ..." ای کاش فقط خون می خواست تا کربلایی شد اما ام
روز باید خون جگر خورد و حدید و سنان طعنه به جان گرفت ... روزگار غریبی است! بیماران روانی و بی توفیق این روزها سخت دچار خود برون فکنی شده اند و کمالات خویش را به ساحت مقدس کسانی که خورشید به روح هوشیار و همت بلندشان غبطه می خورد نسبت می دهند! فیاعجبا عجبا!
... حاجی جان، هیچ عذری به پیشگاه تو و یاران در خون طپیده ات نداریم. از روی "محمدمصطفی" و "محمدمهدی" یتیمت شرمساریم که در طول زندگی دنیوی ات شش بار بیشتر پدرشان را ندیدند. وصیت نامه ات را با این عبارت به پایان بردی که:"مرا به خدا بسپارید" تو را به جان همان بسیجی کم سن و سالی که از دیدن مویه های شبانه اش در یک قبر
خاک آلود به گریه افتادی از خدا بخواه تا ما را از ننگ بودن با این دلدادگان و سینه چاکان ظلمتکده غرب، این مظهر غروب حقیقت وارهاند و مثل مهمان تازه از راه رسیده ات از کربلای فکه به مولایمان حسین(ع) بسپرد.

چشم آنانی که به تمسخرگیرندگان فرهنگ خون و جهاد را در این سالیان اخیر همچون دایه گانی دلسوزتر از مادر تر و خشک کردند و به آن ها خط امان دادند تا با فراغ خاطر شهدا و شهیدپروران را به استهزا بگیرند، روشن تر از پیش باد.
باید پرسید چاپ طرح چهره فرمانده دریادل و شهید سپاه اسلام، حاج همت در کنار چنین مطلبی با چنان
عنوانی چرا؟!
راستی این بار بهانه تبرئه استهزاکنندگان سلاله همت و نه شخص همت، در نزد محکمه چهار روزه دنیایی چه خواهد بود؟ "اشکال فنی"، "خطای فلان قلمزن" و یا خدا می داند چه بهانه هایی دیگر.
به هر حال ما را جز این نشاید که به پیشگاه خدای همت رو کنیم و زار بزنیم که:"إنّالله و إنّا الیه راجعون".
"جمعی از بسیجیان همسنگر حاج همت"
-----------------------------------------------------------------
این یادداشت به فهرست نوشته های برگزیده در مجله پارسی نامه افزوده شده است.

لینک یادداشت در
عمّارنامه - خبرگزاری دانشجو


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 91/6/19::: ساعت 11:29 عصر

دهه 90 دهه ای است که کم کم متولدین دهه 70 وارد دانشگاه ها و مراکز علمی و حوزوی می شوند و زحمت نسل اول و دوم دو چندان می شود. تا به حال باید می گفتیم که این انقلاب با چه رنج ها و مصیبت هایی به دست آمده و با ریختن چه خون هایی پای این نهال نوپا از آن حفظ و حراست شده.
اما حالا باید بگوییم در دهه هفتاد چه خون دل هایی خورده شده تا آن آرمان ها و ارزش ها حفظ و ترویج شود و به نسل بعدی برسد.

دهه ای که در ابتدای آن کارگزاران سازندگی اعلام موجودیت کرد و در اولین بیانیه خود گفت که دیگر دوران شعار (یعنی سلوک بر مبنای معیارهای انقلابی و خط امام و شهدا) تمام شده و دوران عمل(یعنی هضم شدن در نظام لیبرال سرمایه داری غرب) فرا رسیده.

گفتند مردم در دهه گذشته از بس از جنگ و کشتار شنیدند دیگر خسته و کسل و افسرده شدند؛ باید به جای نام شهدا، اسم گل و بلبل روی کوچه ها و خیابان ها بگذاریم تا شادابی مردم را بازگردانیم.

گفتند مردم مهجور و دیوانه نیستند که قیّم بخواهند، لذا ولی فقیه در واقع وکیل مردم است و نه ولیّ آنان! و پس از دوم خرداد آنقدر مستانه تاختند که وقیحانه اعلام کردند "عاقبت [امام] خمینی در موزه تاریخ است"!

دهه شیوع تجمّل پرستی مسؤولان با توجیه حفظ آبرو و پرستیژ نظام، رشد قارچ گونه برج های سر به فلک کشیده، ساخت فرهنگ سرا ( ویا به عبارتی "فرنگ سرا" یا "فرهنگ سراب") در تقابل فرهنگی با مساجد، دهه بی توجهی به پیش کسوتان جهاد و شهادت و دغدغه های آنان، دهه ولنگاری فرهنگی، ریشه دواندن اقتصاد لیبرالی، رواج مصرف زدگی، تغییر ذائقه تدریجی برخی انقلابیون ...

در یکی از برنامه های دیروز، امروز، فردا به مناسبت روز دانشجو سه دانشجو از سه دهه آوردند برای گفتگو؛ یکی دانشجوی دهه 50 بود، دیگری دانشجوی دهه 60 و سومی دانشجوی دهه 80. اما ای کاش دانشجوی دهه 70 هم می آمد تا گوشه ای از این رنج ها و خون دل های دهه 70 را نیز بازگو می کرد.

در آن دهه ما دیجیتال نداشتیم که امروز بتوانم با کپی پیس برخی متون، بخشی از آن رنجنامه ها را اینجا بیاورم لذا سعی می کنم از طریق منتشر کردن بخشی از بریده جریده هایی که از آن دوران نگهداری کردم، سهم اندکی در آشنا نمودن متولدین دهه 70 با رنج های انقلابیون آن دوران داشته باشم.

هر چند اگر دوستان همت کنند و فقط مجموعه نشریات صبح مهدی نصیری را به صورت دیجیتالی درآورند، امکان اشراف و دستیابی به بخش عمده ای از این رنجنامه ها فراهم می شود.

و ای کاش برادرمان حسین بهزاد مجموعه مقالات خود در کیهان و نشریات صبح آن دوران را منتشر می کرد. مقالاتی که در دوران دانشجویی ام آخر شب در خلوت و سکوت خوابگاه می خواندم و اشکم سرازیر می شد و صورتم از شرمساری در مقابل شهدا سرخ می شد و سنگینی بار مسؤولیت را بر دوشم احساس می کردم. مقالاتی که جا دارد تحت عنوان "رنجنامه های یک بسیجی در دهه 70" منتشر شود.

و اکنون ثمره خیانت های دهه 70 را می بینیم که مدعیّان آن روز چگونه سر در آخور BBC و VOA کرده اند؛ و همچنین ثمره آن خون دل ها را می بینیم که چگونه امروز هر کس رأی مردم را بخواهد ناچار است از اصولگرایی دم بزند و در چارچوب گفتمان ولایت و امام و انقلاب و شهدا سخن براند.
-----------------------------------------------------------------
این یادداشت به فهرست نوشته های برگزیده در مجله پارسی نامه افزوده شده است.


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 91/5/20::: ساعت 7:32 عصر

آنهایی که تا سخن از لبنان و فلسطین به میان می آید فوری یاد فقرا و بیچارگان می افتد، کجایند تا با دیدن این قراردادهای چندصدمیلیونی و میلیاردی مشتی پولبالیست بی اخلاق بی خاصیت لب به اعتراض بگشایند که با این هزینه ها چه معضلاتی را می توان از جامعه و کشور ریشه کن کرد؟!
چگونه با این هزینه های هنگفت می توان بساط کپرنشینی و مدارس دوشیفته را جمع کرد؟!
با چه نسبتی از این هزینه ها می توان مدارس را به سیستم گرمایشی ایمن مجهز کرد و بساط بخاری های ناایمن قدیمی را برچید؟!

چه تعداد بچه یتیم را می توان تا رسیدن به سن بلوغ و خودکفایی کفالت کرد؟!
چه تعداد اشتغال می توان ایجاد کرد؟!

برای چه تعداد زوج بی بضاعت می توان تسهیلات مسکن و جهیزیه فراهم کرد؟!
... کجایند محاسبه گرانی که شتافتن به یاری مظلومان را حتی با صرف هزینه اندک حضور در راهپیمایی و فریاد علیه ظالمان برنمی تابند و از شنیدن اخبار حمایت نظام از آنان دچار ملال می شوند و ژست دلسوزی برای فقرا و محرومان را می گیرند اما در فصل نقل و انتقالات تیم های فوتبال مشتاقانه اخبار مربوط به وضعیت این میلیاردرهای سوداگر پورشه و BMW سوار پرادعا را دنبال می کنند و 90 دقیقه پای بازی آنان و nدقیقه پای بحث کارشناسی پس از مسابقات فوتبال میخکوب می شوند؟!
آیا ندیدند که مجموع مدال آوران المپیک چگونه بی ادعا و متواضعانه با صرف هزینه هایی به مراتب کمتر از یک  فوتبالیست درجه چندم برای کشور افتخار آفریدند؟!
آیا وقت آن نرسیده که کلیه تشکل ها و جناح های کشور با سلائق گوناگون علیه این افیون خطرناک و فرهنگ سوز فوتبال قیام و اقدام کنند؟!

نامه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های تهران به وزیر ورزش و جوانان:
تاسف بار است، حق الزحمه یک فوتبالیست درجه چندم از هزینه مدال آوران المپیکی بیشتر شود

ورزش‌های میلیاردی کجا هستند؟ صعود خیره‌کننده ایران در المپیک لندن، وقتی ایران بیدار بود

کهکشان فوتبال دروغین بود؛کهکشان یعنی مردان المپیک

فوتبالیست های میلیاردی شرمنده قهرمانان طلایی

المپیک لندن افکارعمومی را از خواب بیدار کرد؛ستاره‌های میلیاردی فوتبال دیگر محبوبیت ندارند!
-------------------
این یادداشت
به فهرست نوشته های برگزیده در مجله پارسی نامه و پیوندهای عمّارنامه افزوده شده است.
لینک یادداشت در پایگاه افسران جوان جنگ نرم


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 91/5/3::: ساعت 2:59 عصر

بنا به گزارش خبر آنلاین اعضاء تیم ملی والیبال پس از پیروزی در برابر تیم ژاپن هوس مک دونالد به سرشان می زند و برای اینکه دلی از عزا(یعنی غذای یکنواخت هتل که مبتنی بر رژیم غذایی ورزشی است) در بیاورند سفارش مک دونالد می دهند.

این در حالی است که این تیم برای راه یابی به المپیک، بازی های حسّاس دیگری در برابر تیم های قدرتمندی همچون استرالیا و ... را در پیش رو داشتند.

از مسائل سیاسی بگذریم که با نماد فرهنگ آمریکا نمی توان افتخار ملی برای جمهوری اسلامی رقم زد.

از مسائل اعتقادی بگذریم که فرایند پروار و پرچرب کردن گوشت حیوانات در دامپروری های مک دونالد با چنان قساوت قلبی صورت می گیرد که مصرف چنین محصولاتی قطعاً موجب سلب توفیق و امداد الهی می شود.

نکته اینجاست که اعضاء تیم والیبال حتی به نیّت و انگیزه حفظ و ارتقاء نام خودشان و میهنشان هم نتوانستند بر نفس خود فائق آیند و مصرف مک دونالد را چند صباحی دیگر به تعویق بیاندازند و پس از آخرین بازی، برنامه غذایی خود را تغییر دهند و دلی از اعضا در بیاورند.

پس جایگاه أشجع النّاس من غلب هواه در قهرمان پروری نزد مسؤولین ورزشی نظام جمهوری اسلامی کجاست؟

چگونه افراد ضعیف النفسی را که حتی هنگام مسابقات حسّاس و مهم حاضر نیستند ساده ترین اصول تغذیه ورزشی(1) را رعایت کنند، قهرمان ملّی می نامید؟

برای تربیت پهلوانی بیش از آنکه نیاز به سخنرانی(2) و کتاب(3) باشد، نیاز به معرفی و برجسته کردن الگوها داریم. الگویی همچون محسن محمدسیفی که به محض پیروزی منجر به دریافت مدال طلا در مسابقات آسیایی ووشوی گوآنگ جو، بیش از آنکه به فکر فیگور گرفتن در برابر دوربین ها باشد از همان ابتدا سجده شکر به جای می آورد و تا آخرین لحظه ای که روی سکو مدال دریافت می کند مرتب دستانش را سمت آسمان می برد و اشک می ریزد.

این همه که از عطسه و آروغ فوتبالیبست ها خبر و گزارش و تحلیل و مصاحبه در رسانه ملی و ده ها سایت و جریده ورزشی می بینیم، آیا تفسیر و تحلیلی از این سلوک عارفانه در ورزش و اخلاق پیروزی دیدید و خواندید و شنیدید؟ اندک تفسیرها همه بیانگر "اشک شوق" بود و نه "اشک شکر" و راز و نیاز با خدا. بعضی ها هم این اشک های قیمتی را چنان بی قدر و ارزش و مسخره تفسیر کردند که آن را اشک برای مظلومیت ووشوی ایران نامیدند!

فقط کافی است انگشت شیث رضایی را جستجو کنید تا انبوهی از تصاویر و فیلم و کلیپ های آن صحنه شنیع را مشاهده کنید اما هرچه جستجو کردم نتوانستم حتی تصاویری واضح و مناسب از آن صحنه های زیبای پس از پیروزی محمدسیفی را پیدا کنم.

اخلاق پیروزی یعنی اینکه پیروزی را هم مانند شکست، یک ابتلاء و امتحان الهی ببینیم و از غرور و نخوت بپرهیزیم و شکر خدا را فراموش نکنیم.

أشجع النّاس یعنی درک حضور حق و رعایت ادب در محضر خدا. یعنی مرعوب جو بیرونی و مغلوب نفس درون نشدن.

در خبرها آمده بود که تیم ملی والیبال تنها با اختلاف یک امتیاز از راه یابی به المپیک باز ماند؛ امّا آن یک امتیاز از دست رفته غلبه بر خواهش نفس  در برابر مک دونالد است که آنان را از پیروزی در امتحان الهی محروم کرد.

پی نوشت ها:

1.      دکتر سید علی کشاورز، استاد و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقاله ای در شماره 120 ماهنامه دنیای تغذیه( اردیبشهت ماه 1391) با عنوان "پیش از ورزش، چه غذایی؟ چه مقدار؟ " در پاسخ به این سؤال که "خوردن چه نوع مواد غذایی قبل از مسابقات ورزشی مناسب می باشد؟" توصیه می کند: سعی کنید در روز مسابقه و یا روزهای نزدیک به مسابقه، از مواد غذایی جدید استفاده نکنید ... از مصرف مواد غذایی حاوی چربی زیاد، شور و بسیار شیرین اجتناب کنید ...

2.      نظیر سخنرانی استاد رحیم پورازغدی با موضوع: "حکمت خوانی ورزش عیّاران و ورزش زرد" در دومین دوره آموزشی بصیرت و منش پهلوانی- در جمع مربیان رشته های ورزرشی از سراسر کشور - مهر ماه 1390

3.      نظیر کتاب های "تربیت پهلوانی" و "داستان ورزش غرب"- استاد شفیعی سروستانی


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 91/2/14::: ساعت 9:56 صبح

برای تبلیغ انتخابات مجلس گفتم از مسجد محله خودمان شروع کنم. قبلاً دیده بودم برخی تراکت های تبلیغاتی و نشریات روی جامهری یا قفسه مسجد قرار داده می شد اما محض احتیاط گفتم اول با خادم مسجد هماهنگ کنم که ایشان گفت برخی نمازگزاران اعتراض کردند و ملّا هم گفته که در مسجد تبلیغات نگذارند.
ولی با توجه به شناختی که از روحانی مسجد داشتم و با توجه به اینکه ایشان همان شب بین دو نماز در سخنانش تلاش کاندیداها را در تبلیغاتشان برای ترویج ارزش ها مورد ستایش قرار داد، پس از نماز از ایشان اجازه خواستم تعدادی از نشریات و تراکت های تبلیغاتی را در مسجد قرار دهم که ایشان پرسید: تبلیغ چیه؟
 گفتم: جبهه پایداری.
فرمودند: نه، جبهه پایداری را نگذارید.
پرسیدم: چه اشکالی داره همه تبلیغ کنند و مردم خودشون انتخاب کنند؟
در جواب گفت: بالاخره ما با آیت الله مهدوی کنی هستیم دیگه.
تهاجم فرهنگی به مساجد
حالا به این تصویر مقابل نگاه کنید.
نمایی از ساختمان همین مسجد، ذیل کتیبه های قرآنی نصب شده در بالای مسجد.
ساختمان مسجد به واحدهای مختلف صنفی اجاره داده شده و اینجا در طبقه بالای مسجد پنجره آرایشگاهی را می بینید که در و دیوار مغازه اش را پر کرده از تصاویر جوانان غربی با انواع مدل های موی اجق وجق و نمای بیرونی مسجد را هم بی نصیب نگذاشته.

نمی دانم آیا تا به حال یک نفر از این معدود نمازگزاران معترض به تبلیغ کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در مسجد به متولیان مسجد اعتراض کرده که مسجد جای تبلیغ سبک زندگی آمریکایی نیست؟!
قبلاً یک بار در ماه مبارک رمضان برای اصلاح موی سرم به این آرایشگاه آمده بودم. قرآن جیبی ام را نیز به همراه آوردم تا اگر معطل شدم مشغول ادامه جزءخوانی ام شوم. ولی همینکه آمدم قرآن را باز کنم از صدای ترانه خوانی مبتذل یک زن طاغوتی مستفیض شدم. قرآن را بستم و بیرون رفتم و علی رغم اینکه این آرایشگاه نزدیک ترین آرایشگاه به منزلمان است دیگر برای اصلاح موهایم به اینجا مراجعه نکردم.

آری، و من آن شب بالاخره پس از مدت ها از همسایگی با این مسجد فهمیدم می توان قسمتی از ساختمان مسجد را به آرایشگری اجاره داد که مشتریان را از طریق در و دیوار مغازه اش و همه اهالی محل را از طریق نمای بیرونی مسجد ترغیب به تشبه به کفّار کند و حتی حرمت ماه مبارک رمضان را نگه ندارد که نمازگزار همسایه مسجد بتواند آنجا دو خط قرآن بخواند تا نوبتش شود.

می توان قسمتی از ساختمان مسجد را به نانوایی اجاره داد که وقتی پس از اقامه نماز صبح در مسجد می خواهیم نان بخریم، ابتدای روزمان را با استماع آوای شیطانی انواع آهنگ های مبتذل شروع کنیم.

می توان قسمتی دیگر از ساختمان مسجد را به دفتر ساخت یک مجتمع مسکونی واگذار کرد که پس از پایان کار ساخت مجتمع با نصب تصاویری از برج ایفل پاریس و ساختمان های سر به فلک کشیده نیویورک در لابی ورودی ساختمان، چنان تبرّج کفرآمیز مستکبران و مظاهر تمدن رو به انقراض غرب را به رخ رهگذران بکشانند که گویا در ایران خودمان نه مناظر دیدنی داریم و نه شاهکار معماری!

می توان ... بگذریم یا بازم بگم؟!

امّا نمی توان مسجد را محلی برای معرفی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از جریانات مختلف به خصوص زبانم لال، جبهه پایداری – استغفرالله! - قرار داد تا نمازگزاران بررسی کنند کدامشان اهل ساری و جاری ساختن اسلام در اقتصاد و فرهنگ و سیاست و زندگی مان هستند و توانایی و درک و شناخت بیشتری در این مسیر دارند.


 
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک