سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 707953

  بازدید امروز : 6

  بازدید دیروز : 5

تکلیف الهی

 
[ و او را از ایمان پرسیدند ، فرمود : ] ایمان بر چهار پایه استوار است ، بر شکیبایى ، و یقین و داد و جهاد . و شکیبایى را چهار شاخه است : آرزومند بودن ، و ترسیدن ، و پارسایى و چشم امید داشتن . پس آن که مشتاق بهشت بود ، شهوتها را از دل زدود ، و آن که از دوزخ ترسید ، از آنچه حرام است دورى گزید ، و آن که ناخواهان دنیا بود ، مصیبتها بر وى آسان نمود ، و آن که مرگ را چشم داشت ، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت . و یقین بر چهار شعبه است : بر بینایى زیرکانه ، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان . پس آن که زیرکانه دید حکمت بر وى آشکار گردید ، و آن را که حکمت آشکار گردید عبرت آموخت ، و آن که عبرت آموخت چنان است که با پیشینیان زندگى را در نوردید . و عدل بر چهار شعبه است : بر فهمى ژرف نگرنده ، و دانشى پى به حقیقت برنده ، و نیکو داورى فرمودن ، و در بردبارى استوار بودن . پس آن که فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنکه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت سیراب گردید ، و آن که بردبار بود ، تقصیر نکرد و میان مردم با نیکنامى زندگى نمود . و جهاد بر چهار شعبه است : به کار نیک وادار نمودن ، و از کار زشت منع فرمودن . و پایدارى در پیکار با دشمنان ، و دشمنى با فاسقان . پس آن که به کار نیک واداشت ، پشت مؤمنان را استوار داشت ، و آن که از کار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاک سود ، و آن که در پیکار با دشمنان پایدار بود ، حقى را که بر گردن دارد ادا نمود ، و آن که با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید ، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید . و کفر بر چهار ستون پایدار است : پى وهم رفتن و خصومت کردن و از راه حق به دیگر سو گردیدن و دشمنى ورزیدن . پس آن که پى وهم گرفت به حق بازنگشت ، و آن که از نادانى فراوان ، خصومت ورزید ، از دیدن حق کور گشت ، و آن که از راه حق به دیگر سو شد ، نیکویى را زشت و زشتى را نیکویى دید و مست گمراهى گردید ، و آن که دشمنى ورزید راهها برایش دشوار شد و کارش سخت و برون شو کار ناپایدار . و شک بر چهار شعبه است : در گفتار جدال نمودن و ترسیدن و دو دل بودن ، و تسلیم حادثه‏هاى روزگار گردیدن . پس آن که جدال را عادت خود کرد ، خویش را از تاریکى شبهت برون نیاورد ، و آن که از هر چیز که پیش رویش آمد ترسید ، پیوسته واپس خزید ، و آن که دو دل بود پى شیطان او را بسود ، و آن که به تباهى دنیا و آخرت گردن نهاد هر دو جهانش را به باد داد . [ و پس از این سخن گفتارى بود که از بیم درازى و برون شدن از روش کارى که در این کتاب مقصود است نیاوردیم . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 94/10/3::: ساعت 10:43 عصر

جناب آقای روحانی در مراسم روز دانشجو، درود و سلام فرستادند بر «طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و دکتر شریعتی‌ها؛ همه آنهایی که برای دانشگاه، برای علم، برای آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند.»(1)

حالا فرض کنیم دکتر شریعتی بخواهد پاسخ اظهار ارادت ایشان را به وی بدهد.

پاسخ کسی که از تعامل سازنده با دنیا می گوید(2) و در این راستا مذاکره تلفنی، قدم زدن و دست دادن با بانیان اصلی ظلم و ستم در دنیا توجیه می شود و شمر زمانه، فردی بسیار مؤدب تلقّی می شود(3).

پاسخ کسی که می گوید :« ... بعضی از مردم بیکارند واقعاً! کار ندارند، شغل ندارند، دچار توهمات اند؛ مداوم غصه دین و آخرت مردم را می خورند، نه دین را می دانند چیست، نه آخرت را می دانند چیست، هیچکدام! همه اش غصّه می خوردند به هر حال!»(4) و در جای دیگر اظهار می دارد: «باید بگذاریم مردم راحت باشند، اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند»(5)

پاسخ کسی که در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات ضمن حمله به منتقدان دولت و ضدانقلاب دانستن آنان، از لزوم نقد امام جامعه مسلمین می گوید!!! (6)

پاسخ کسی که بر خلاف حوادث ترکیه و پاریس، در قبال ظلم کدخدا و ایادی اش در لبنان و افغانستان و نیجریه، با تأخیر و بسیار نرم و متواضعانه موضع گیری می کند!(7)

پاسخ کسی که ... بگذریم، مشت نمونه خروار کافیست؛ تا همین جا ببینیم پاسخ دکتر شریعتی به این اظهارات و مواضع چیست: ادامه مطلب...

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک