سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 709701

  بازدید امروز : 39

  بازدید دیروز : 180

تکلیف الهی

 
[ و به غالب پسر صعصعه ابو الفرزدق در گفتگویى که میانشان رفت فرمود : ] شتران فراوانت را چه شد ؟ [ گفت : امیر مؤمنان پرداخت حقوق پراکنده‏شان کرد . این بهترین راه آن است . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 91/6/31::: ساعت 9:39 عصر

در خبرها آمده بود که آقای جاسبی، رییس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی به پیشنهاد علی لاریجانی و به حکم محمود احمدی نژاد به عضویت شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در آمده است.

حالا اگر از تخلفات و اتهامات مطرح شده(نظیر بدهی میلیاردی دانشگاه آزاد، تخلفات مربوط به واحد آکسفورد، مدرک فروشی، کمک های خلاف قوانین به برخی مراکز و ...) بگذریم، سؤال اینجاست که اصولاً ایشان چه فهمی از اسلامی شدن دانشگاه ها دارند؟

مورخ 1380/6/12 در جلسه دیدار گروهی از مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی تهران با مقام معظم رهبری گزارش می شود که ما در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها فلان تعداد کانون قرآن و عترت در دانشگاه ها ایجاد کردیم، فلان تعداد مسابقات قرآنی برگزار کردیم و ...

اما پس از ارائه این گزارش، مقام معظم رهبری دو نگرانی درباره دانشگاه آزاد اسلامی مطرح می کنند که باید پرسید آقای جاسبی در طول بیش از یک ده پس آن جلسه چه اقداماتی را برای رفع نگرانی های معظم له در دانشگاه تحت مدیریتش انجام داده است؟

مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند: "... من در مورد دو چیز نگرانی دارم که شما آقایان باید اینها را برطرف کنید. به آقای جاسبی هم مکرر اینها را گفته ام.

 یکی از آن دو چیز مسأله کیفیت علمی است. این آمارهایی که شما دادید، ممکن است همه آن ها درست باشد؛ منتها معنای درست بودن این آمارها لزوماً این نیست که دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با سرمایه گذاری اش محصول برداشت کرده است ... شما باید به این نکته توجه کنید که با سرمایه گذاری مادی و معنوی عظیمی که برای این کار شده و هنوز هم دارد می شود، آیا محصول آن متناسب است یا نه؟ ...

... نکته دوم، جنبه دینی و تدیّن جوان هاست. ما اسلامی شدن دانشگاه ها را مطرح کردیم ... یعنی اسلامی شدن دانشگاه از لحاظ جهتگیری و کارهای عمده باید مد نظر باشد. البته بحث قرآن و عترت که به آن اشاره شد، خوب است؛ نه اینکه کار کم ارزشی باشد؛ لیکن اسلامی شدن در کلاس درس و علم، در رفتار استاد، در رفتار دانشجو، در محیط، در برخوردها، در تربیت روحی جوان ها و در تلقین تدین به آن ها مهم است؛ ... دانشگاه باید طوری باشد که وقتی جوانی از آن خارج می شود، یک انسان متدین بیرون بیاید ... یعنی وقتی که دانشجو به اینجا وارد شد در هر سطحی از تدین بشد، هنگامی که خارج می شود از آن سطح بالاتر بیاید؛ این فقط با بودن دفتر نمایندگی و با نماز جماعت در مسجد با یک صدم دانشجو یا کمتر، یا با فلان مسابقات تأمین نمی شود؛ این با یک کار دسته جمعی میسر است ..."*.

--------------------------------------------------------------------------------------

* کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان- جلد هفتم - صفحات 17 الی 19 / متأسفانه در بخش آرشیو سال 1380 پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، متن سخنرانی این جلسه موجود نیست که لینک مشروح آن را برای مطالعه بیشتر علاقمندان قرار دهم.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک