سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 707995

  بازدید امروز : 48

  بازدید دیروز : 5

تکلیف الهی

 
مشک عطرى است نیکو . بردن آن آسان و بوى خوش آن پرورنده دماغ انسان . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 92/6/28::: ساعت 7:0 صبح

ادامه قسمت اول: تلاش معین برای فتح دانشگاه

معرفی خصوصیت های دانشجوی مجاهد و خستگی ناپذیر، مرحوم معین رئیسی، با تمسّک به سخنان مقام عظمای ولایت(قسمت دوم)

  9. تأثیر شخصیت معنوی معین
"به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه ... سعى کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعى کنند در محیط خودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند، نه منفعل؛ روى محیط خودشان، اثر فکرى و روانى بگذارند. این شدنى است. یک جوان گاهى اوقات مى‌تواند مجموعه پیرامونى خودش را - کلاس را، استاد را و حتّى دانشگاه را - زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار دهد. البته این کار با سیاسی کارى به‌دست نمى‌آید؛ با معنویت به‌دست مى‌آید، با صفا به‌دست مى‌آید، با استحکام رابطه با خدا به‌دست مى‌آید."(10)

10. معین، منشأ روشنگری برای دیگران
"شما جوان ها در این شرایط، مسؤولیت هایتان را مضاعف بدانید ... سعی کنید سازنده باشید، محیط پیرامون خود را بسازید ... از هر فرصتی که دارید استفاده کنید برای اینکه در محیط تحصیلی و دانشجویی منشأ روشنگری برای دیگران باشید ... عزیزان من، شما جزو خواص این ملتید ... در همین دوره ی جوانی جزو خواصید. سعی کنید در محیط خودتان مؤثر و کارساز باشید."(11)

11.   معین و تلاش برای پر کردن خلأها
"نشریات شما باید هدایت کننده باشد. ببینید از لحاظ هدایت - هدایت فکری و دینی و احیاناً هدایت سیاسی جوان ها - کجاها کمبود هست، آن خلأ را پر کنید. این باری است بر دوش شما به عنوان مطبوعات دانشجویی"(12).

12.   معین و سالم سازی محیط دانشگاه
"حتماً کوشش خودتان را در سالم سازی محیط دانشگاه بکنید؛ یعنی از همین نشریات استفاده کنید، به مخاطبانتان قدرت تحلیل بدهید که حوادث و پدیده ها را بتوانند بشناسند و تحلیل بکنند، و نگذارید از بیرون دانشگاه برای محیط دانشجویی خط و رسم و نشان و هدایت های غلط درست کنند. هر چه هم می توانید تلاش کنید که محیط دانشگاه را دینی کنید"(13). درباره این دو مورد اخیر بخوانید: صبح های جمعه و کاغذی که مدیون معین بود

13.   معین، رنج های مسیر را پای خدا حساب می کرد.
"عزیزان من، دختران و پسران من، این را هم بدانید که خدای متعال از هیچ رنج شما صرف نظر نمی کند. هر رنجی که شما بکشید، اگر پای خدا حساب کنید، خدای متعال پاداش مضاعف به شما خواهد داد. بله، بعضی وقت ها انسان رنج هایی می کشد و پای خدا حساب نمی کند، خدا هم هیچ چیز به آدم نمی دهد."(14)

14.   معین در پی شناخت غریبه ها بود
"حرف من به دانشجویان این است که مراقب دشمن باشید؛ دشمن را خوب بشناسید؛ مبادا از شناسایى دشمن غفلت کنید. غریبه‌هایى را که در لباس خودى خودشان را در همه جا داخل مى‌کنند بشناسید."(15)

15.   معین، چراغی فروزان
"إن شاءالله هر کدامتان در محیط خودتان مثل چراغی فروزان مایه ی هدایت دیگران بشوید و دیگران را با افکار عالیه اسلامی آشنا کنید."(16)

و اما برای هر کدام از مواردی که برشمردم می شد مثال هایی آورد و به خاطرات و نظرات دوستان معین استناد کرد ولی برای طولانی تر نشدن مطلب فقط توجه شما را به نطق انتخاباتی آن مرحوم برای کاندیداتوری شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور جلب می کنم که به تازگی در سایت یکی از دوستان ایشان منتشر شده.

متن سخنان را می توانید
اینجا بخوانید و یا فیلم آن را اینجا ببینید.

من وقتی این فیلم را دیدم یاد سخنان دیگری از مقام معظم رهبری افتادم که در یکی از همان کتاب ها در دوران دانشجویی ام خوانده بودم و حدود نیم ساعتی در بین کتاب ها گشتم تا آن سخنان را پیدا کردم(17).
«من» گفتن معین را در سخنانش ببینید و مورد آخر را ملاحظه کنید:

16.   «من» گفتن فداکارانه معین
"فرض بفرمایید در جنگ احزاب وقتی که دشمن به این طرف خندق آمد، پیغمبر فرمود: «چه کسی حاضر است برود؟»، حضرت امیر بلند شد گفت «من!». ببینید این یک حالتی است! شما این منظره را در نظر مجسم بکنید؛ در همه کارهای اجتماعی، آدم هایی که سینه سپر می کنند و یک مسؤولیتی را قبول می کنند، همین وضعیت را دارند. (وقتی گفته می شود) چه کسی حاضر است در مقابل تهاجم فرهنگی حرکت بکند؟ یک عده می گویند:«من». چه کسی در دانشگاه با امواج فتنه مقابله کند؟ یک عده می گویند:«من».  در واقع این «من»، با آن «من گوییهای بشری» تفاوت دارد. این در مقابل مسؤولیت و وظیفه، یک نوع فداکاری است. من با این چشم به انجمن ها نگاه می کنم و شما باید با این چشم احساس مسؤولیت بکنید."(18)


و کلام آخر اینکه:
هر کس می خواهد معین را بشناسد، سخنان مقام معظم رهبری پیرامون رسالت دانشجوی مسلمان را بخواند؛ گرچه خواندن این سخنان را سودی نیست اگر همچون معین سرسپرده ولایت نباشی(19)

---------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:

10.   بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران – 22/02/1377- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد4- صفحه62

11.   بیانات در دیدار با تعدادی از دانشجویان در مشهد مقدس – 20/5/1377- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد4- صفحات 86 و 87

12.   بیانات در دیدار با تعدادی از دانشجویان شرکت کننده در اولین همایش نشریات دانشجویی کشور – 9/8/1377- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد4- صفحات 117

13.   همان – صفحه 119

14.   بیانات در دیدار با تشکل های مختلف دانشجویی دانشگاه تهران – 24/10/1377- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد4- صفحه 154

15.   بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان و اقشار مختلف مردم – 21/4/1378- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد5- صفحه 12

16.   بیانات در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان بسیجی شرکت کننده در دوره طرح ولایت – 13/6/1378- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد4- صفحه 42

17.   قابل ذکر است که متأسفانه اکثر سخنانی را که نقل کردم، نه در سایت اطلاع رسانی مقام معظم رهبری و نه در سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای موجود نبود و با درج تاریخ هر کدام از بیانات مذکور در کتاب، با این پیام موجه می شدم: جستجوی شما نتیجه ای در بر نداشت ؛ لذا چاره ای جز تایپ کردن آن از روی کتاب نداشتم(مواردی که در سایت های مذکور موجود بود، همراه لینک در همین پی نوشت ها درج کردم).

18.   بیانات در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف – 1/5/1375- کتاب بیانات مقام معظم رهبری پیرامون دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان- صفحه 36

19.   به تقلید از شهید آوینی که می گفت: "هر کس می خواهد ما را بشناسد، داستان کربلا را بخواند؛ گرچه خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلایی نباشد"

-------------------------------------------------------------------
همین مطلب در سایت افسران جوان جنگ نرم، به عنوان یادداشت برگزیده

مجموعه لینک های مرتبط با درگذشت جانسوز یک افسر جوان جنگ نرم


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک