سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 707962

  بازدید امروز : 15

  بازدید دیروز : 5

تکلیف الهی

 
کسی که در خردسالی دانش آموزد، مانند نقش بر سنگ است و کسی که دربزرگسالی دانش آموزد، مانند کسی است که بر آب می نگارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 92/6/24::: ساعت 10:42 عصر

معرفی خصوصیت های دانشجوی مجاهد و خستگی ناپذیر، مرحوم معین رئیسی، با تمسّک به سخنان مقام عظمای ولایت(قسمت اول)

زمانی که دانشجو بودم هر سال دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان را در مجموعه کتاب هایی با عنوان "دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان" منتشر می کرد.

کتاب ها را ورقی زدم تا از بین قسمت های مهمی که علامت زده بودم به عنوان مشت نمونه خروار به خصوصیت های دانشجوی مجاهد، مرحوم معین رئیسی در کلام ولایت اشاره کنم.
واقعاً اغراق نیست اگر ایشان را شهید بنامیم، چرا که تمام اوقات و لحظات جوانی خود را صرف لبیک به فرامین ولی امر خود نمود و در هنگام تلاش و فعالیت جهادگونه برای عمل به این فرامین و توصیه های مقام معظم رهبری بود که دچار حادثه شد و جانش را فدا کرد.

 لذا افرادی که در پی شناخت "معین رئیسی" هستند، به این سخنان مقتدایش توجه کنند:

1.   معین و خودسازی معنوی
"عزیزان من! خودتان را در این دوران جوانى که آمادگى هست، از لحاظ معنوى بسازید. این عشق و شورى را که در باطن و نهاد شماست، درست به سمت آن مرکز و قطبى که شایسته‌ى این عشق و دلدادگى است - یعنى ذات مقدّس حق و وجود باریتعالى که زیبایى مطلق و حقیقت مطلق است - هدایت کنید. خود را به آن مرکز متّصل نمایید و تا آن‌جا که مى‌توانید، رابطه‌تان را با خدا قوى کنید."(1)

2.   معین و مسؤولیت پذیری
"در قیامت از انسان ها در مورد چه چیز سؤال می کند؟ از مسؤولیت ها، از وظایفی که در قبال خودش، خانواده اش، جامعه اش، کشورش، در قبال آینده، مسلمین، تاریخ و بشریت دارد، سؤال می شود. همه مسؤولیت است. انسان که از نظر اسلام رها نیست؛ یکسره مسؤولیت است."(2)

3.   معین و "به من چه" نگفتن
"اگر هدف دانشجو این باشد که درس بخوانم، برای این که زندگی شخصی خودم را - مثلاً- آباد کنم، بقیه هر چه شد، بشود؛ خطر خیلی بزرگی است. اگر جهت زندگی دانشجو این باشد که به مسائل جامعه و آنچه که می گذرد، بی اهمیت، بی اهتمام، بی علاقه و بی مبالات باشد، مصیبت خیلی بزرگ است. فرض بفرمایید به دانشجو گفته شود که بخشی از نیروهای کشور دچار آفت عقیدتی و فکریند، شانه بالا بیاندازد و بگوید به من چه!! ... این حالی بی تفاوتی، مصیبت خیلی بزرگی است."(3)

4.   معین و استفاده از علماء
"در قم، بزرگان و اساتیدی مثل آقای مصباح و دیگران هستند، هرچه می توانید از آن ها استفاده کنید. آنان برای شما از لحاظ فکری، خیلی منبع و منشأ خیر برکتند."(4)
"اجتماعاتتان را که وجود می آورید، با افراد خردمند و عمیق و فاضل زینت بدهید."(5)

در باره این خصوصیت معین، یکی از دوستانش در وبلاگ "آرمان های اینجوری" اینگونه نقل می کند: "ظهر پنجشنبه تماس گرفت و آمار جلسه هفتگی حاج آقا جاودان را گرفت. گفت دو سه تا از بچه‌های اتحادیه از شهرستان آمده‌اند و می‌خواهند حاج آقا را ببینند. بعد درباره انجمن شاهد صحبت کرد و مسؤولیتم را یادآوری کرد. گفت مگر قرار نبود نشست‌های اعتقادی هفتگی را ازهمین مراسم‌ها شروع کنی؟ می‌گفت علاوه بر جلساتی که خودمان هماهنگ می‌کنیم باید رفقا را هر هفته جمع کنیم و برویم جلسه حاج آقا جاودان یا جلسه حاج آقا میرهاشم در مدرسه امین‌الدوله بازار یا شرح صحیفه حاج آقا علی اکبری در محل حزب جمهوری سابق..."

5.   معین و تلاش برای فتح دانشگاه
اگر بتوانید همین جوان هایی را که در دانشگاه بی تفاوتند، خیلی هم هستند، و فقط آمده اند تا درس بخوانند - بعضی هم همراه با این درس خواندن، حتی یک مقدار انحرافات و خطاهای معمولی بشری دارند- در تیررس فکری خودتان در زمینه دین و سیاست - هر دو - قرار بدهید، به نظر من شما دانشگاه را فتح خواهید کرد."(6)

6.   هوشیاری معین در مقابل دشمنان و عدم قبول تمام شدن انقلاب
"انقلاب و مبارزه برای آن تمام نشده، و این مبارزه هست؛ چون دشمن هست! ... من در بین قشرهای مختلف کشور احساس می کنم یکی از آن قشرهایی که باید هوشیاری خود را در مقابله ی با دشمن خیلی حفظ بکند، شما جوانان مؤمن و متدیّن هستید... من این را از جوانان مؤمن و به خصوص جوانان دانشجو توقع دارم که قبول کنند انقلاب تمام نشده است. این کسانی که تبلیغ می کنند انقلاب تمام شد، بگذارید مردم زندگی بکنند، خیال می کنند که انقلاب، مردم را از زندگی باز می دارد! انقلاب مقدمه است برای اینکه مردم، خیلی خوب زندگی کنند؛ اما زندگی شرافتمندانه، زندگی خوب و زندگی اسلامی"(7)

7.   معین، شاهد بر دیگران
"امیدوارم خداوند شماها را توفیق بدهد که خوب درس بخوانید، خودتان را در خط اسلام و خط انقلاب حفظ بکنید و به عنوان شاهد بر دیگران ... بتوانید دیگران را هم انشاءالله در این راه به پیشرفت نایل کنید."(8)

8. معین، جوان مبارز و اهل استقامت
"می خواهند انقلاب اعلام کند که ده سال دوره ی امام را من توبه کرده ام! بعد از رحلت امام، این را صریحاً نوشتند! منتها در دهانشان زدیم، پس زدند. حالا که چند سال گذشته است، کسانی خیال می کنند که حالا دیگر راحت می شود گفت ... با آن ها برخورد کنید، بواطنشان را تشخیص بدهید و با آن بواطن برخورد کنید. از شماها این توقع هست.
اگر این را انجام دادید، آن وقت جوان مبارزی هستید ... جوهر مبارزه و جوهر استقامت، این است که جاهایی که واقعاً فشا روی انسان می آید، انسان در مقابل فشارها بایستد؛ این استقامت است."(9)

ادامه دارد

---------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:

1.   بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان - 1376/08/14- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد3- صفحات 40-39

2.   بیانات در دیدار تعدادی از دانشجویان تشکل های دانشجویی - 1/11/1376- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد3- صفحه 69

3.   بیانات در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تهران - 11/11/1376- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد3- صفحه 83

4.   همان- صفحه 90

5.   همان- صفحه 92

6.   همان- صفحه 91

7.   بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان - 12/12/1376- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد3- صفحات 139 و 141

8.   همان- صفحات 141 و 142

9.   بیانات در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت) - 23/12/1376- کتاب دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان-جلد3- صفحات 159 و 160

-------------------------------------------------------------------------------------------------
همین مطلب در
سایت افسران جوان جنگ نرم، به عنوان یادداشت برگزیده


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک