سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 708206

  بازدید امروز : 62

  بازدید دیروز : 13

تکلیف الهی

 
دانش خود را به نادانی و یقینتان را به شکّ تبدیل نکنید و چون دانستید، عمل کنید و چون یقین کردید، اقدام کنید . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/8/28::: ساعت 10:16 صبح

حسین یا امام حسین(علیه السّلام)؟!(*)

خداوند در قرآن احبار و علما و آخوندهای یهود را سرزنش و نفرین می کند که طمع و ترس باعث شد که دیگر انتقاد نکنند!(مائده/64)

امر به معروف، دفاع از ارزش ها و نهی از منکر را گذاشتند کنار... نهی از منکر یعنی انتقاد تا سر حد اعتراض!

امام حسین(علیه السّلام) می فرمایند نگاه کنید ببینید این آیات برای چه کسانی آمده!...

می فرمایند مگر خداوند نفرمود «فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ»؟! از مردم نترسید! از من بترسید!... چگونه می توان هم خداپرست بود و هم ترسید؟!

سپس اشاره می کنند که تنها راه دفاع از اسلام این است که اول ردّ مظالم، یعنی هرجا ظلمی شده باید برگردد... دوم مواجهه با ظالم!

باید جلوی آنهایی که ظلم کردند بایستی توی چشم، خطاب به آن ها داد بزنی!؛ یعنی هم مصادیق ظلم را اصلاح کنی و هم درگیر شوی با ظالم!...

 امام حسین(علیه السّلام) می فرمایند برگردید ببینید خدا چرا نخبگان امت های قبل را توبیخ کرد!... حرف مفت در جامعه زیاد زده می شد این ها هم هیچی نمی گفتند!...

 امام حسین(علیه السّلام) می فرمایند هم مبارزه با ظلم(یعنی ردّ مظالم) و هم مبارزه با ظالم هر دو لازم است؛ باید اسمش را ببری، جلویش بایستی بگویی تو!...

چه بد است این رفتار! چه زشت است و نفرت انگیز است این رفتار!... می گفتند «سری که درد نمی کند دستمال نبندیم! به من چیه؟! دیگران هستند!» ... رخوت! بی حالی! «حالا چیکار کنیم الان؟! الان مثلاً ما چیکار کنیم؟!»

بارها من دیدم در این جلسات می گوییم آقا اینجوریه، اونجوریه...؛ می گوید «آقا درست می گویید، خب حالا که چی؟!»

هیچی! خاک بریز روی سرت! کی به تو گفته مسؤولیّت قبول کنی؟! حرام است بر تو شرعاً!... هرجا که هستی به وظیفه ات عمل نمی توانی بکنی بکش کنار! چرا توجیه می کنی؟!

بعد سیّدالشّهداء(علیه السّلام) می فرماید بگویم چرا سکوت می کردند؟ چرا نهی از منکر نمی کردند و از کنارش رد می شدند؟!

«رغبتاً فیما ینالون منهم»؛ یکی «طمع»، می گفتند «سکوت می کنیم، تأیید می کنیم، این ها هم سیبیل مرا چرب می کنند، اضافه حقوق می دهند، مشهور می شوم، برایم کف می زنند، احترام پیدا می کنم، منزلت!»

«و رهبتاً ممّا یحذرون»! یکی هم «ترس»! احتیاط های محافظه کارانه! «اگه من اینو بگم بعد اونجوری بشه، بعد اینجوری برداشت بشه، بعد اونجوری بشه، بعد... آخرش صدمه ای بخورد به من، مشکلی برای من پیش بیاید!»

امام حسین(علیه السّلام) خطاب می کند به این ها می گوید شماها هم همین قدر که آن ها(احبار و علماء یهود) بی دین بودند، بی دین هستید! با وجود همه اداهای مذهبی تان!... 

امام حسین(علیه السّلام) خطاب می کند شما دارید همان مسیر را تکرار می کنید! دوباره دارید بی خیال می شوید، سست می شوید و هی توجیه می کنید در حالی که «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»

مردان و زنان مؤمن همه شان نسبت به هم ولایت دارند؛ ولایت سیاسی و اجتماعی! ولایت انتقادی و اصلاحی! امر به معروف و نهی از منکر!

 همه تان حق دخالت دارید در مسائل اجتماعی و سیاسی و وظیفه دارید موضع بگیرید، امر و نهی کنید، مطالبه کنید... همه تان در این حد ولی امر جامعه هستید و ولایت دارید!

امر به معروف و نهی از منکر یعنی همه ما باید در کل مسائل اجتماعی دخالت کنیم؛ همه مان حق و بلکه وظیفه داریم که نظارت کنیم؛ همه مان حق داریم سؤال کنیم؛ حق داریم انتقاد کنیم و باید به ما جواب بدهند!

همه حق دارند برای اصلاح امور جامعه و امّت اسلامی پیشنهاد مثبت بدهند، امر به معروف کنند، مطالبه کنند، بگویند «قا این کار باید بشود!»؛ و اعتراض کنند، نهی از منکر کنند، بگویند «آن کار نباید بشود!»... همه مان هم پرسشگریم و هم پاسخگو! تک تک ما! این است فرمان قرآن!

امام حسین(علیه السّلام) می فرماید مگر خدا به شما نگفت باید تک تک شما احساس مسؤولیت کنید؟!... چطور می ایستید و نگاه می کنید؟!... سرت را انداختی پایین می روی سراغ منافع شخصی خودت؟!

پرسشگری ارزش است! پاسخگویی ارزش است! این ها تشریفات نیست!

امام حسین (علیه السّلام) می فرمایند نگذارید در جامعه باب بشود همه بگویند «به من چیه، به ما چیه، به شما چیه!»؛ به همه ما همه چیز مربوط است، به خصوص آنچه که در حریم عمومی اتفاق می افتد...

بعد فرمودند به شما بگویم یعنی چه حضور اجتماعی و عمل به مسؤولیت؟!... مخالفت با ظالم! اسمش را ببر، جلویش بایست بگو تو حق نداشتی این کار را بکنی!؛ نه اینکه کلی گویی کنی بگویی در کل ظلم بد است، خود ظالم هم بگوید «احسنت! دست بزنید برایشآفرینآفرینآفرین»

نه آقا! امام حسین(علیه السّلام) فرقش با بقیه این بود که همه می گفتند ظلم بد است، باید با ظالم مبارزه کرد؛ اما امام حسین(علیه السّلام) علاوه بر این، گفت «تو ظالمی و من جلوی تو می ایستم!»

برای همین امام‌ حسین(علیه السّلام) را می کشند و با بقیه کاری ندارند... همه می گفتند ظلم بد است، امام حسین(علیه السّلام) فرمود در کل ظلم بد است، در جزء هم تو بدی! مصداقش هم تویی!... اسلام یعنی این ها!

معاویه هم می گفت مردم! تقوی داشته باشید! با هم مهربان باشید!... فقط مزاحم من نشوید!

پی نوشت:

*- گزیده هایی از سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی/اربعین سال 1395/دانشگاه علم و صنعت/با موضوع:«حسین یا امام حسین(علیه السّلام)؟!»

لینک در کانال تکلیف الهی-قسمت اول

لینک در کانال تکلیف الهی-قسمت دوم


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک