سفارش تبلیغ
صبا
 تعداد کل بازدید : 453969

  بازدید امروز : 100

  بازدید دیروز : 281

تکلیف الهی

 
خردها، پیشوایان اندیشه ها و اندیشه ها، پیشوایان دلها و دلها، پیشوایان حواس و حواس، پیشوایان اندام اند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 94/6/6::: ساعت 6:17 عصر

سلسله نکات «اخلاق در فضای مجازی»/5:

معین رئیسی، فدایی واقعی ولایت در فضای مجازی

 خداوند متعال در قرآن کریم آنجا که می خواهد نیکی را تعریف و تبیین کند، به جای اینکه بفرماید نیکی عبارت است از ایمان به خدا، بخشش مال، اقامه نماز، پرداخت زکات، وفای به عهد و صبر، می فرماید نیکی یعنی کسی که ایمان به خدا دارد، مال خود را به خویشاوندان و یتیمان و درماندگان می بخشد، نماز را اقامه می کند و ...

یعنی در تفسیر خوبی، خوبان را به جامعه معرفی می کند؛ در تفسیر بِر، ابرار را معرفی می‌کند (1).

ما هم در اینجا به تبعیت از این سبک قرآنی، در این قسمت از «سلسله نکات اخلاق در فضای مجازی» به معرفی یک الگوی اخلاقی در این زمینه می پردازیم.

چندی قبل به طور اتّفاقی به یک وبلاگ گروهی برخوردم که دانشجوی مجاهد، مرحوم معین رئیسی(2) نیز جزو نویسندگان آن بود و بیشتر به موضوعات سیاسی می پرداخت.

آن مرحوم در یکی از یادداشت هایش با اشاره به آیه ای از قرآن کریم، نکته ای راجب روش بحث کردن می گوید و واکنش جالبی به برخی طعنه های مطرح شده در بخش نظرات آن یادداشت دارد.

در ادامه ببینید یک ولایت مدار واقعی در برابر طعنه های دیگران چگونه برخورد می کند و در مقابل، یک فدایی قلّابی ولایت چگونه علیه هر کسی که طعنه زده و نزده بی دلیل پرخاشگری می کند.

فدایی واقعی ولایت:



فدایی مجازی ولایت:


آموزش عملی «اخلاق در فضای مجازی» یعنی اینکه مانند معین رئیسی باشیم و مانند آن فدایی الولایة قلّابی نباشیم(یعنی همان «العاقل یکفی بالاشاره» که آن مرحوم نقل می کند).

---------------------------

پی نوشت ها:

1- لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَـئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه شریفه(سوره بقره، آیه 177) می فرمایند: خداوند در تفسیر بِر، ابرار را به مردم معرفی می‌کند و می‌فرماید ولکنّ البِر ، می‌دانید خوبی چیست؟ خوبی کسانی‌اند که از نظر عقیده، اخلاق و عمل چنین باشند.
خب این نظم نظم منطقی نیست؛ در تفسیر خوبی، خوبان را به جامعه معرفی می‌کند (لکن البِّر من آمن بالله و الیوم الاخر) آنها که به این سبک قرآنی آشنا نیستند حالا یا می‌گویند این بِرّ نیست و بَرّ است یا می‌گویند ذو در تقدیر است لکن ذوالبِر کسی است که آمن بالله
یا می‌گویند یک بِرّ دیگری در تقدیر است و لکن البِرّ، بِرّ من آمن بالله
این سه راه و امثال این راه‌ها کج راهه است؛ سرّش این است که اصلاً نمی‌داند زبان قرآن چیست.
زبان قرآن که زبان علمی نیست. نظیر کتاب های فقهی یا فلسفی این است که این نور است. نور باید علم را با عمل مخلوط کند. او اگر کتاب علمی بود بله فقط برّ را معنا می‌کرد ولی این می‌خواهد ابرار بپروراند لذا در تاویل و تفسیر برّ، ابرار را معرفی می‌کند ولکن البرّ می‌دانید نیکی یعنی چه؟ مردانی‌اند که اینچنین‌اند لکن البر من آمن بالله +

2- مرحوم معین رئیسی یک دانشجوی فعّال نسل سوّمی و عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور بود که شهریور ماه دو سال گذشته در حال پیگیری مقدمات همایش سالانه اتحادیه با موتور تصادف کرد و با این مرگ شهادت گونه از دنیا رفت.

--------------------------------------

لینک انتشار در افسران،


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک