سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 709136

  بازدید امروز : 23

  بازدید دیروز : 56

تکلیف الهی

 
ما تکیه گاه میان راهیم . آن که از پس آمد به ما رسد ، و آن که پیش تاخته به ما بازگردد . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 95/12/29::: ساعت 10:49 عصر

جلوه ای دیگر از نقش امام جامعه در سکانداری کشتی جمهور به سمت اسلام و جلوگیری از انحراف:

مرحوم حجة الإسلام هاشمی رفسنجانی خطاب به نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی: «از هیاهوی اقلیت صاحب تریبون نهراسید! جامعه دیگر به شرائط قبل برنمی گردد که بعضی ها خانه نشینی را فرهنگ اسلام می دانستند.»(3 آبان 1395)

دکتر حسن روحانی در مراسم تجلیل از قهرمانان بازی‌های المپیک و پارااُلمپیک: «آن دورانی که زن فقط آشپزی و بچه داری می کرد سپری شده است...آیا خداوند همه عالم را برای مردها و تنها یک آشپزخانه سه در چهار را برای زن ها آفریده است؟! معلوم است که این حرف غلط است. »(14 اسفند 1395)

رهبر انقلاب در دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت(علیهم السّلام) :«برخی افراد با به رُخ کشیدن حرف های ناقص و پوچ غرب در خصوص نگاه اسلام به زن خدشه وارد می‌کنند. این #فریفتگان_غافل ، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند. خانه‌داری یعنی تربیتِ انسان، و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر.»(29 اسفند 1395،
سالروز ولادت حضرت زهرا"سلام الله علیها")

دکتر علی شریعتی: «چنین شخصیتی به نام امام ... پیشواست تا در پرتوی هدایت او، امّت حرکت و جهت حرکت خویش را گُم نکند»(کتاب «شیعه»/ صفحه47)


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 95/12/28::: ساعت 6:10 صبح

سررسیدی را در ابتدا به ثبت نکات مهم سخنرانی ها و کتاب ها اختصاص داده بودم.

سپس از سال 1386 این سررسید مختص ثبت نکته های جلساتی از کلبه کرامت به معلمی استاد حسن عباسی شد که گهگاهی توفیق حضور در آن را پیدا می کردم.

و در آخرین جلسه سال 1395، بالاخره این سررسید به انتها رسید.

به همین مناسبت بخش هایی از نکته های ثبت شده در صفحات آخر این سررسید را تقدیم می کنم. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/12/13::: ساعت 7:46 صبح

رنجنامه های دهه هفتاد/23

آهای شهدا! برای چه می آیید؟! ... آیا هنوز به من امیدوارید؟!

سخنرانی منتشر نشده سردار قاسمی/2- مراسم تشییع 700 شهید تفحص شده دفاع مقدس

دهه هفتاد/ایّام فاطمیه/مقابل ستاد معراج شهداء

فرازهایی برگرفته از متن سخنرانی: ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/12/13::: ساعت 6:45 صبح

چندی قبل جلسه ای با عنوان «اخلاق کارمندی» برگزار شد.

قصد داشتم نکاتی را درباره محتویات برنامه و مسائلی که در پایان با سخنران محترم در میان گذاشتم، ذکر کنم.

اما در حال بررسی یادداشت برداری هایم از محتوای آن سخنرانی بودم که به نکته جالب تری رسیدم.

حجة الإسلام علوی تهرانی در تفسیر آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ» گفتند:«انعطاف در قانون، دور زدن قانون نیست، شرایط را درک کردن است»

یادم افتاد چند سال قبل در همین سالن بر سر عدم انعطاف در قانون و عدم درک شرایط، چه قشقرقی به پا شد.

البته من آن روز در سالن حاضر نبودم و خبرها و تحلیل ها را از طریق نشریات و سایت ها و... دنبال می کردم.

قضیه از این قرار است که دوستانی برای تقدیر از کارگردان یک اثر ارزشمند در حوزه دفاع مقدس برنامه ای را تدارک دیده بودند و به مسؤول برنامه های وی نیز قانون الزام استفاده از چادر در محل برگزاری برنامه را گوشزد کرده بودند ولی گویا آن مسؤول فراموش کرده بود کارگردان را در جریان قرار دهد.

البته آن کارگردان از حجاب کامل چیزی کم نداشت، فقط چادر نداشت؛ تا داخل مجموعه و سالن هم آمده بود و کسی منعی نکرده بود، اما گویا همین که قرار شد برای برنامه ی تقدیر وارد جایگاه شود، مسؤولین امر سراسیمه وارد عمل شدند و از حضور وی در جایگاه به دلیل عدم استفاده از چادر ممانعت به عمل آوردند.

آن روز هم بحث ما و دوستان با دیگر بچه های مذهبی این بود که رعایت اخلاق و احترام مهمان ایجاب می کرد که شرایط را درک کنیم و در اجرای قانون به طور موقت قدری انعطاف به خرج دهیم.

به هر حال برگزاری این جلسات را به فال نیک می گیرم و امیدوارم سرآغاز اصلاحات در برخی دیدگاه ها و رفتارهای ناصواب در گذشته باشد و تناقضات بین آنچه که ادّعا و تبلیغ می شود و آنچه که رفتار می شود - آن هم در یک سالن- بیش از این ادامه نداشته باشد.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى 

یادداشت های مرتبط:

1-از خیط کردن پدر شهید تا ضایع کردن خانم کارگردان

2-فوتبال، تستوسترون و سکوت مدعیان ارزش ها


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 95/12/9::: ساعت 10:23 عصر

در مسیر نبرد بصره، امام علی (علیه السلام) در حال وصله کردن  کفش خود، خطاب به عبد الله بن عباس فرمود : ... و نگهبانان را از مردم دور کن، تا آنکه سخن می‌گوید بدون ترس و بى لکنت، زبان به سخن گشاید(1).

حالا رییس رسانه ملی دلواپس بی لکنت زبان گشودن برنامه ثریاست و معتقد است در این برنامه، به مدیران و وزرا بی احترامی شده است(2).

مقام عالی ریاست سازمان صدا و سیما! عالیجناب علی عسگری! در سیره علوی کسی که تحمل فحش خوری نداشته باشد حق ندارد مسؤولیت بپذیرد(3)، چه رسد به اینکه تحمل نقد صریح را نداشته باشد!

بعد نوشت: درگیری لفظی جناب وزیر بهداشت با فرماندار بدره ایلام را هم دیدیم؛ آن وقت مجری برنامه ثریا که آن همه با ادب و با احترام –و در عین حال صریح- با وزیر گفتگو کرد باید برنامه اش تا چند هفته تعطیل شود چون که از نظر رئیس رسانه ملی به مقامات معزّز بی احترامی کرده؛ حالا جناب وزیر به خاطر بی احترامی اش به آن فرماندار چگونه باید تنبیه شود؟!

 

پی نوشت:

1- نهج البلاغه، نامه 53

2- علی عسگری: ثریا «تندروی» کرد، تعطیل شد! 

3- برگرفته از سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی با عنوان: حکومتی ها در ترازوی علی(علیه السّلام): فایل صوتی - فایل تصویری

4-فیلم فحاشی وزیر بهداشت به فرماندار بدره ایلام: اگه گذاشتم یه روز بمونی اینجا؛ بی‌شعور!


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 95/11/19::: ساعت 8:12 عصر

در بین ایمیل های قدیمی به صورت اتفاقی به گزیده ای از متن سخنرانی سردار سعید قاسمی در شیراز برخوردم که پیوند مربوط به آن از کار افتاده بود و در فضای مجازی هم که جستجو کردم این متن را پیدا نکردم.

لذا دیدم حیف است این متن در دسترس نباشد و تصمیم گرفتم آن را منتشر کنم تا ببینند دلواپسان واقعی رودربایسی با کسی ندارند و در قید و بند این جناح و آن جناح نیستند؛ از هر کس در هر دوه ای خطا کند انتقاد می کنند و همان افراد در دوره ای دیگر اگر درست عمل کنند به تمجید از آن ها می پردازند؛ و برعکس اگر کسی در گذشته مواضع انقلابی خوبی داشته از وی حمایت می کنند و اگر همان فرد یا افراد با آرمان های انقلاب زاویه پیدا کنند، یک دلواپس واقعی انقلابی ملاحظه ای در بیان نقدهایش ندارد: ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 95/11/14::: ساعت 8:51 عصر

 


خدا را شکر ترامپ آمد نقاب از چهره واقعی آمریکا برداشت؛

کار ما  در توجیه آدم های ابله و خوش باور راحت شد و کار بزک کاران، سخت.

إِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا

لینک در افسران


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/10/24::: ساعت 4:43 عصر

قصد نداشتیم به این زودی پس از وفات مرحوم حجت الإسلام هاشمی رفسنجانی، انتقادهایمان به عملکرد و مواضع وی را ادامه دهیم ولیکن نمی توانیم در برابر تحریف های فاحش تاریخی سکوت کنیم.

در میان سریال های قدّیس سازی این چند روزه از مرحوم هاشمی رفسنجانی در رسانه ملّی، روز بیستم دی، آیت الله حائری شیرازی در گفتگو با شبکه خبر سیما استدلال ها و توجیهاتی را بیان کرد که توجه شما را به مختصری از مهم ترین بخش های آن جلب می نمایم:


«آیت الله هاشمی مانند یک گاردی خود را بین افرادی که دارای زاویه اند با رهبری انقلاب قرار می دهد تا آنها به واسطه آن موضع و زاویه، خودشان را به دره سقوط  نیندازند؛ او به آنها فرصت داد تا برگردند و از آبروی خودش گذاشت تا آنها در حماسه 9 دی برگردند.

او در ایجاد وحدت و حفظ نظام نقش زیادی داشت و برعکس مخالفان سطحی نگر که او را به زبیر تشبیه می کنند وی را باید به ابوطالب تشبیه کرد و رابطه هاشمی با افراد زاویه دار با نظام را باید به رابطه حضرت عیسی با مریم مَجدَلیّه یا ایمان مخفی ابوطالب تشبیه کرد.

عُلما به حضرت عیسی(ع) گفتند تو به خانه فاحشه می روی؟! تو معلّم مایی؟! حضرت سؤال کرد شما [تعدادی] گوسفند داشته باشید یکی از آن ها گُم شود، شما داخل این گوسفندهایی که هستند می مانید یا می روید گوسفندِ گُم شده را بگیرید؟ من برای گُم شده های بنی اسرائیل آمده ام، شما که هستید!

این هایی که معترض بودند به ایشان پهلوی پیدا شده ها بودند، ایشان که گمان می کردند زاویه دارد رفته بود گُم شده ها را بیاورد؛ ایشان که درباره اش خیال می کردند زاویه دارد رفته بود گُم شده ها را بیاورد.

در جریان فتنه 88 نقش ایشان همین بود که یک علی البدلی برای رهبری باشد تا این کسی که با رهبری زاویه پیدا کرده یک دفعه نرود با ضدانقلاب متّحد شود.

ببینید ایشان چه کار ظریفی انجام داد در فتنه 88؛ ایشان مانند نمازگزاری در صف جماعت درست پشت سر رهبری ایستاد و گروهی در فاصله ای دورتر، قطع بودند. صف اول جماعت را وِل کرد آمد کنار آن ها ایستاد تا از یک طرف خودش متصّل باشد و از طرف دیگر این ها هم به او متصّل باشند؛ ایشان حلقه مسأله دارها بود با رهبری که به تدریج مسأله این ها را حل کند.

چطور شد 9 دی به وجود آمد؟ یکی قربانی شد تا این ها آمدند؛ یکی ارتباطشان را حفظ کرد تا این ها برگشتند؛ یکی آبروی خودش را گذاشت تا این ها برگرداند، مُفتی که این ها برنگشتند.

من همان موقع درباره نقش ایشان در فتنه گفتم ایشان ابوطالب فتنه است. یکی کاسب فتنه است یکی هم مثل ایشان ابوطالب فتنه است؛ ظاهراً فکر می کنند فتنه گر است [امّا] باطناً می خواهد فرصت دهد به این ها که برگردند!»(1)

قطعاً کارکرد تمام انبیاء عظام-از جمله حضرت عیسی-(علیهم السّلام) انذار و تبشیر بوده است، اما شما کجا دیدید که در سال 88 مرحوم هاشمی رفسنجانی به انذار و تبشیر فاصله گرفته های از انقلاب پرداخته باشد؟

آنچه که ما دیدیم بیشتر تشویق و تحریض جماعت زاویه دار با آرمان های نظام اسلامی بوده است تا انذار و تبشیر آنان.

آیا ایشان پشت سر رهبری دیگران را از تخریب دولت و بدگویی مستمر(2) علیه دولت بازداشت؟ یا اینکه علی رغم سه سال توهین های بی سابقه به رییس جمهور قانونی وقت، اعلام نمود که دوران مدارا با دولت تمام شده است(3)؟

حضرت آیت الله حائری شیرازی ظاهراً فراموش کرده اند که سال گذشته در واکنش به اظهارات توهین آمیز آن مرحوم نسبت به رییس جمهور سابق مبنی بر اینکه 8 سال دولت گذشته مثل مرض هاری بود، در نامه سرگشاده ای از ایشان می پرسد: «
سیاهِ مطلق دیدنِ 8 سال گذشتهِ میانه‌روی است؟ »(4) 

آیا ایشان همسر خود را انذار داد از اینکه القاء کند اگر کسی غیر از موسوی از صندوق های رأی بیرون آمد بدانید که حتماً تقلّب شده و باید بریزید در خیابان ها؟!

آیا ایشان دختر خود را از ساندویچ خوردن در میدان ونک بازداشت؟!

مگر فتنه گران 88 با ضدانقلاب متحد نشدند؟

... بگذریم؛ حضرات اگر جرأت بیان واقعیات را ندارند لااقل تاریخ را تحریف نکنند.

پی نوشت ها:

1- فیلم کامل گفتگو در سایت شبکه خبر: گفتگوی 18:30/ هاشمی رفسنجانی عامل وحدت بود
فیلم کامل گفتگو با حجم پایین تر در سایت آپارات: هاشمی را بجای زبیر به ابوطالب تشبیه کنید
مشاهده و دریافت کلیپ گزیده در سایت روشنگری

2- انتقاد خدمت است، تخریب خیانت است؛ نه خیانت به دولت، بلکه خیانت به نظام و خیانت به کشور است. نباید تخریب بکنند، انتقاد بکنند ... انکار امتیازات و نقاط مثبت، برجسته‌کردن ضعف‌ها و بدگویی مستمر، تخریب است نه انتقاد.(بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت/ 2 شهریور 1387)

3- اظهارات در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی، در مشهد مقدس/ مرداد ماه 1387:
هاشمی: رهبری خواستند مدتی با دولت مدارا کنیم, این مدت تمام شده است

نقل قول هاشمی خلاف قانون و فاقد اعتبار است

بمب های اتم هاشمی رفسنجانی!

مستند پایان مدارا

4-خبرگزاری فارس: حائری شیرازی در نامه‌ای خطاب به هاشمی رفسنجانی: سیاه مطلق دیدن 8 سال گذشته میانه‌روی است؟/دولت سابق آرزوی بخشی از اقشار ضعیف را برآورد


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/10/17::: ساعت 10:31 عصر

در این جامعه فقط جاذبه مطرح است و فرد مجبور به دروغ گویی مدام در اظهار لطف به دیگران می‌شود چرا که باید محبوب دیگران واقع شود ... در حالی که بر اساس تلقی توحیدی، فرد مؤمن هم جاذبه دارد و هم دافعه، و اهل حق اساساً دشمن زیاد داشته‌اند چرا که روبه‌روی باطل می‌ایستاده‌اند و لهذا محبوب همه نبوده‌اند.


در طرحی که ریچارد واتسون تحت عنوان «Future Files: The trends that will shape the next 50 years» از غرب در ترندگذاری 50 سال آینده‌ (افق 2050) منتشر کرد سیزده مگا ترند را معرفی نموده است که اکثر آنها ترندهایی سلبی و ناامیدکننده هستند.

یکی از این مگاترندها در این افق، دیجیتالی‌شدن (Digitalization) یا درگیر ‹زندگی دیجیتال› شدن است که سازوکاری مخاطره‌آمیز دارد.

نتیجه‌ی سیر این ترند، ظهور سبکی از زندگی است که محصول سیطره‌ی «کمیت» بر «کیفیت» زندگی بشر است. تفوّق کمیت بر کیفیت و یا شرابط معکوس آن، تعادل حیات اجتماعی را بر هم می‌زند تا جایی که ماهیت علم امروز نیز به گونه‌‌ای است که خودش نیز در سیطره‌ی کمیت قرار گرفته و به آن عمق می‌بخشد اما نمی‌تواند کیفیت را تغییر بدهد.

از این رو، «کمیت» امروز مولفه‌ی کلیدی تمدن غرب بوده و «کیفیت» را به انقیاد خویش درآورده است و سبب شکل‌گیری جامعه‌ی دیجیتال یا سایبرنتیک شده است ...

در تلقی سرمایه‌داری و کپیتالیزم، که همه چیز حتی پدیده‌های عاطفی و فکری و علمی و ... کالا محسوب شده و خرید و فروش می‌شوند، کمیت حرف اول را می‌زند و کیفیت نادیده انگاشته می‌شود.

آنچه از ذات کپیتالیزم بر می‌آید، اشاعه‌ی همان کمیت است و آنچه در این میان ذبح می‌شود، کیفیت است ...

در نظام اجتماعی دیجیتال امروز در شبکه‌های اجتماعی، طبقات اجتماعی جامعه‌ی کپیتالیستی بروز یافته است و طبقات پایین، متوسط و بالا موضوعیت دارند ... و معیار طبقات نیز مشخص، و بسته است به شهرت و ثروت افراد و محبوبیت‌شان از حیث مناسبات اجتماعی، و واحد سنجش و اعتباربخشی آن نیز، تعداد لایک‌‌ها (like) و تعداد دنبال‌کننده‌‌ها (follower) و تعداد امتیازهاست.

سیستم هوشمند امتیازدهی یا امتیاززدایی از افراد در شبکه‌های اجتماعی، موجب پیدایش یک نظام طبقاتی موازی برای نظام طبقاتی موجود، در فضای سایبر شده است ...

بر این اساس، جامعه‌ی دیجیتالی طبقاتی، جامعه‌ای است که افراد، بسته به تعداد امتیازهای خود، شأن طبقاتی دارند. برای تبیین این موضوع، قطعاتی از فصل سوم سریال Black Mirror به نمایش درآمد و مورد بررسی قرار گرفت.


الگویی که این فیلم از آن اقتباس گرفته است الگوی فیلم «In Time» است که در آن، اخذ امتیاز بیشتر برای عمر بیشتر را داشتیم؛ در این فیلم مستخرج از سریال Black Mirror نیز به همان الگو، به داستان زن جوانی پرداخته می‌شود که در جامعه‌ای که کمیت و امیتازگیری بر آن سیطره پیدا کرده است زندگی می‌کند و شأن اجتماعی خود را در امتیازهای شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌نماید به گونه‌ای که کاملاً از خود واقعی خویش، دور شده و نوعی حالت از خود بیگانگی و الیناسیون پیدا کرده است.

در این جامعه، فرد به صورت مداوم خود را در معرض رأی دیگران می‌بیند، و از این رو سعی می‌کند با تظاهر به رفتار درست، محبوب دیگران شده، تعداد لایک‌های بیشتر و در نتیجه امتیازهای بیشتری کسب نماید.. مشخصه‌های اصلی چنین جامعه‌ای بدین ترتیب است: ادامه مطلب...

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک