سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 709224

  بازدید امروز : 44

  بازدید دیروز : 67

تکلیف الهی

 
اگر دانشمند همه آنچه را که می گفت، نیکو و درست بود، شاید از عجب وخودپسندی دیوانه می شد . دانشمند آن است که درستیهایش فراوان باشد . [امام حسین علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 94/10/3::: ساعت 10:43 عصر

جناب آقای روحانی در مراسم روز دانشجو، درود و سلام فرستادند بر «طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و دکتر شریعتی‌ها؛ همه آنهایی که برای دانشگاه، برای علم، برای آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند.»(1)

حالا فرض کنیم دکتر شریعتی بخواهد پاسخ اظهار ارادت ایشان را به وی بدهد.

پاسخ کسی که از تعامل سازنده با دنیا می گوید(2) و در این راستا مذاکره تلفنی، قدم زدن و دست دادن با بانیان اصلی ظلم و ستم در دنیا توجیه می شود و شمر زمانه، فردی بسیار مؤدب تلقّی می شود(3).

پاسخ کسی که می گوید :« ... بعضی از مردم بیکارند واقعاً! کار ندارند، شغل ندارند، دچار توهمات اند؛ مداوم غصه دین و آخرت مردم را می خورند، نه دین را می دانند چیست، نه آخرت را می دانند چیست، هیچکدام! همه اش غصّه می خوردند به هر حال!»(4) و در جای دیگر اظهار می دارد: «باید بگذاریم مردم راحت باشند، اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند»(5)

پاسخ کسی که در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات ضمن حمله به منتقدان دولت و ضدانقلاب دانستن آنان، از لزوم نقد امام جامعه مسلمین می گوید!!! (6)

پاسخ کسی که بر خلاف حوادث ترکیه و پاریس، در قبال ظلم کدخدا و ایادی اش در لبنان و افغانستان و نیجریه، با تأخیر و بسیار نرم و متواضعانه موضع گیری می کند!(7)

پاسخ کسی که ... بگذریم، مشت نمونه خروار کافیست؛ تا همین جا ببینیم پاسخ دکتر شریعتی به این اظهارات و مواضع چیست:

«عجبا! اختلاف دو اسلام را ببین!

او امر به معروف و نهی از منکر(مسؤولیت اجتماعی) را به پس از طی دو مرحله علم و تقوی در فرد موکول می کند، دو مرحله ای که برای رسیدن به  نهایت هر کدام عمر نوح هم کافی نیست و این، مسؤولیت اجتماعی امر و نهی را بر دوش های ظریف یک دختربچه، یک پسربچه می نهد؛ درست از همان لحظه که او را به نماز و روزه دعوت می کند ...

چون حال آن را ندارند که در برابر قدرت خائن ها زبان به اعتراض بگشایند، عقده پیدا کرده اند، همه را بر سر یک نویسنده یا یک صاحب نظر بی کس و کاری خالی کنند که شاخ و شانه برایش کشیدن دردسری ایجاد نمی کند ...

چنین شخصیتی به نام امام ... پیشواست تا نگذارد امّت به "بودن" و "ماندن" گرفتار آید؛ پیشواست تا نگذارد امّت به "خوش بودن" و "لذّت پرستی" تسلیم شود ...

و باید فراموش نکرد ... که در امّت اسلامی تنها یک نظام اداری، گروه رسمی و یک عده افراد تعیین شده استخدام شده و یا یک گروه سنی معیّن، سپاه رزمنده جهاد و دفاع را تشکیل نمی دهند ... در این امّت، هر انسانی تا به سن تکلیف رسید مسؤول می شود. نه تنها مسؤول رستگاری خودش، که مسؤول رستگاری امّتش؛ و چه می گویم؟! مسؤول رستگاری بشریّت! ...

و هرگز در قبال فاجعه ها، ستم ها، قدرت های پامال کننده حرمت های انسانی و دشمنان مردم در بیرون از مرزهای جامعه خویش، بی طرفی منفی پیشه نمی کنند و با آن ها که مردم جهان را به استثمار و بندگی کشانده اند از "صلح" و "همزیستی مسالمت آمیز" و "احترام های رسمی وزارت امور خارجه ای" دم نمی زنند! ...

به جای آنکه در اندیشه استثمارشدگان و حتی همرزمان بیرون از مرز خویش باشند ... روح انقلابی به سرعت برق بدل به محافظه کاری و ... شده و لاس زدن و ...!

... و گور پدر همه توده های مردم جهان و حتی آن ها که حرف ما را باور کرده بودند و عمری را به دنبال ما راه افتاده بودند ... !»(8)

--------------------
پی نوشت ها:

1 - متن سخنان رییس جمهوری به مناسبت 16 آذر در دانشگاه صنعتی شریف

2- بخش پایانی مصاحبه با روزنامه فاینشنال تایمز- متن کامل

3- به عنوان مثال: رییس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم

4- رییس جمهوری در جمع کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست (البته داخل سایت جملات قدری تعدیل شده و من عیناً از فیلم سخنان ایشان پیاده کردم)

5- رییس‌ جمهوری در همایش بیمه سلامت همگانی(پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهموری/ ایسنا)

6- رییس جمهوری در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها / البته سخنان ایشان درباره لزوم نقد امام مسلمین در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حذف شده !!! به عنوان نمونه می توانید به متن گزارش سایت شبکه خبر رجوع کنید.

7- یک بام و دو هوای تاسف بار روحانی در برخورد با حوادث تروریستی: از پیام تسلیت چند ساعته به مسئولان فرانسه بعد از انفجار پاریس تا درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب! برای مشخص شدن علت کشتار شیعیان نیجریه بعد 2 روز/ آیا به جز رنگ پوست شیعیان نیجریه خون آنها هم با فرانسوی ها فرق دارد؟

در کمال تعجب و تاسف حسن روحانی طی یک تماس تلفنی با رییس جمهور نیجریه در خصوص نفت، گاز و تروریسم جهانی گفتگو نمود و تنها در دقایق پایانی گفتگوی خود با نخست وزیر نیجریه درخواست تشکیل کمیته ی حقیقت یاب برای بررسی حادثه را مطرح کرد! این در حالی است که پیش از این وی به فاصله تنها چند ساعت بعد از حادثه تروریستی پاریس بدون آنکه خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب شود، با صدور پیام تسلیت رسمی خطاب به مسئولان فرانسه نهایت تاسف خود را از این ماجرا بیان کرد و به فاصله چند ساعت بعد نیز، با تاخیری 3 روزه، حادثه ترورستی علیه شیعیان ضاحیه بیروت را تسلیت گفت!

8- کتاب شیعه، صفحات 28، 36، 47 و 56 الی 59


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


تکلیف الهی

همایون سلحشور فرد
زبان و قلم، شمشیر ماست برای دفاع از حق و حقیقت و زدن باطل؛ در ضمن کارشناس بهداشت محیط هستم و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک